Prodloužit splavnou délku Baťova kanálu (vodní cesty Otrokovice - Rohatec) do zdrže jezu Hodonín a tím zakončit jižní část této vodní cesty ve městě Hodonín, jakožto turisticky atraktivním a dobře identifikovatelném místě, které může být cílem pro další aktivní rekreaci. Výrazně se tak posílí turistický potenciál celého Baťova kanálu.
Výstavba plavební komory Rohatec - Sudoměřice a úpravy říčky Radějovky v délce přibližně 800 metrů umožní propojení Baťova kanálu se splavnou částí řeky Moravy u Hodonína. Říčka Radějovka bude prohloubena na plavební hloubku 1,5 metru a rozšířena na minimální plavební šířku ve dně 6 metrů. V místě zaústění do Moravy bude koryto široké 16 metrů. Tyto práce umožní bezpečný provoz rekreačních plavidel. V upravovaném úseku se nacházejí dva hospodářské mosty využívané zemědělci, které budou nahrazeny novými mosty ve stejných parametrech s vyšší podjezdnou výškou 4 metry.
K překonání spádu stávajícího stavidlového jezu bude sloužit nová plavební komora o užitných rozměrech 38,5 x 5,3 x 1,5 m se spádem až 2,73 m. Plavební komora je navržena jako železobetonový polorám založený na štěrkopískových vrstvách. Tloušťka dna komory je 1 metr. V horním ohlaví je na pravé straně umístěn krátký obtok pro plnění komory. Prázdnění plavební komory bude probíhat prostřednictvím stavítka přímo v dolních vratech. Na vnitřních stěnách komory jsou umístěné oděrky z dřevěných trámců pro zvýšení bezpečnosti proplavování plavidel. Plavební komora bude vzhledově shodná s ostatními komorami na Baťově kanálu a bude obložena kyklopským zdivem.
Součástí plavební komory bude také jednopodlažní provozní objekt, který bude sloužit jako zázemí pro obsluhu komory o rozměrech 3,5 x 3,5 metru. Objekt bude zděný se stanovou střechou, který bude díky obložení z pohledových keramických cihel pohledově podobný původní „baťovské“ architektuře ostatních plavebních komor a objektu.
Na plavební komoru navazují nové rejdy. Dolní rejda o délce 57 metrů je vybavena 2 čekacími stáními o rozměru 20 x 5 m, která jsou umístěna u pravého břehu. Na vázacím trámci budou osazeny úvazné prvky – 17 ks rohatinek. Horní rejda o délce 59 metrů je rovněž vybavena dvěma čekacími stáními o rozměru 20 x 5 m, která jsou umístěna u pravého břehu. Na vázacím trámci budou osazeny úvazné prvky – 16 ks rohatinek. Prostor mezi čekacím stáním v obou rejdách je vybaven ocelovými svodidly.
Součástí záměru jsou také rozsáhlá ekologická opatření. Největším prvkem bude přeložka regionálního biokoridoru, která bude vedena po pravém břehu bezprostředně za ochrannou hrází Radějovky, včetně vybudování nového, přírodě blízkého, drobného vodního toku, který umožní v cílovém stavu zvýšení ekologické stability území a zachování či rozšíření biodiverzity dotčeného území. Biotopy nově vytvořené v rámci přeložky regionálního biokoridoru budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat současnou ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce. Nově vytvořený vodní prvek pak bude, na rozdíl od současného stavu na říčce Radějovce, migračně prostupný pro řadu vodních organizmů.
V rámci projektu dojde ke kompletní opravě původního jezu Sudoměřice na vodním toku Radějovky tak, aby se prodloužila jeho životnost o minimálně 50 let a po tuto dobu zabezpečoval požadované funkce dle platného manipulačního řádu, zejména zajišťoval plavební hladinu Baťova kanálu. V rámci opravy zůstane koncepčně zachováno stávající technické řešení jezu i související provozní technologie. Dojde k odstranění původního jezu a vybudování zcela nové konstrukce zachovávající výšku přelivné hrany a šířku jednotlivých polí jezu s jedním středovým pilířem. Hradící konstrukce jsou ocelové tabule pohybované cévovými tyčemi. Práh jezu je navržen ve tvaru Jamborova prahu a vývar o hloubce 0,3 m pod úrovní upraveného koryta Radějovky pod plavební komorou. V případě povodňových průtoků v Moravě je možné tabulemi jezu v hradící poloze krátkodobě ochránit jezovou zdrž před zpětným vzdutím z řeky Moravy. Obě jezová pole bude možno zahradit provizorním hrazením, a to jak ze strany horní vody, tak ze strany vody dolní. Levý břeh Radějovky bude očištěn od současného nánosu a zajištěn stejně, jako břehy upravované Radějovky, tj. dlažbou z lomového kamene. Na pravém břehu je jez napojen na úpravy navrhované v rámci výstavby plavební komory Rohatec - Sudoměřice.
Po 90 letech byla 19. září 2025 otevřena čtrnáctá plavební komora na Baťově kanalu!
Byl zahájen zkušební provoz pro veřejnost, který probíhal vždy od pátku do neděle po oba posledni vikendy v září 2025. V plném provozu pak bude komora od nové plavební sezóny.
Stavební práce byly zahájeny téměř přesně před dvěma lety. I přes několikatýdenní zdržení, které způsobily loňské podzimní povodně, se podařilo stavbu pro veřejnost zprovoznit ještě před ukončením plavební sezóny 2025. Za to patří velký dík především oběma zhotovitelům, ale také celému projektovému týmu. Po desetiletích příprav se prodloužení Baťova kanálu do Hodonína stalo realitou. Splavný Baťův kanál je tak prodloužen na 60 km.
Průjezdná je opět také cyklostezka mezi Rohatcem a Výklopníkem vedoucí podél Baťova kanálu. Na slovenskou stranu do Prístavu Skalica na Baťovom kanáli přes jez už to ale nejde a je nyní na slovenské straně, aby vybudovala stezku vedoucí od prvního nového hospodářského mostu přes Radějovku jako napojení na slovenskou cyklostezku.
Do horního ohlaví plavební komory Rohatec/Sudoměřice na Baťově kanálu byla začátkem prosince osazena první vrata. Postupně bude komora vybavena ještě dvojicí vrat v dolním ohlaví a hradící konstrukcí bude osazen i modernizovaný jez. Jejich instalace proběhnou během prosince a ledna.
Všechna vrata plavební komory jsou vzpěrná, obdobně jako na jiných zdymadlech na Baťově kanále, tedy složená ze dvou vrátní, které jsou po zavření „vzepřena“ proti vodě tak, že tvoří mírnou špičku. Vrata horního ohlaví jsou menší než vrata v dolním ohlaví. Jedna vráteň vrat horního ohlaví váží 2 700 kg. Vrata v dolním ohlaví budou navíc zdvojená. Vrátně na dolním ohlaví váží 3 600 kg a 3 900 kg. Větší z obou dolních vrat budou sloužit jako protipovodňová a budou se používat pouze jako povodňová uzávěra z řeky Moravy. Jednotlivé vrátně na své místo ve zdi plavební komory usadil mobilní jeřáb s nosností do 50 tun.
Stavbu si během 4 hodin sobotního odpoledne přišly prohlédnout stovky lidí včetně ministra dopravy Martina Kupky a zástupců Jihomoravského a Zlínského kraje i okolních obcí. Vidět byla téměř hotová betonová konstrukce komory i jezu, dokončený první hospodářský most i znatelně upravené koryto říčky Radějovky, které tvoří spojnici s řekou Moravou.
Jez má dvě jezová pole a každé z nich je vybaveno dvěma stavidly. Stavidla na jezu budou udržovat hladinu pro bezpečnou plavbu na 5 km Baťova kanálu až po plavební komoru Petrov.
Stavidla jsou 2,1 m vysoká a 5,1 m široká.
Každé jezové pole má dvě tabule, robustní návodní tabuli s váhou 2,2 t a subtilní povodní tabuli s váhou 1,8 t. Jezové tabule byly osazeny na vzdálenost 30 m za pomocí jeřábu Liebherr s maximální nosností 55 t. Manipulace s tabulemi stavidlového jezu je zajištěna elektromechanickými zdvihacími zařízeními. Každá tabule má vlastní zdvihací zařízeni.
5. března 2025 se vody říčky Radějovky vrátily do svého koryta. Byla zrušena stavební jímka i dočasný obtok stavby a voda se poprvé přelila přes modernizovaný jez.
Na plavební komoře byly v té době dokončené obklady z kyklopského zdiva, naváděcí svodidla i nápis s názvem komory, který uvidí turisté při plavbě po Baťově kanále.
Opět po roce se konal den otevřené stavby, v rámci kterého si stavbu během 4 hodin sobotního odpoledne přišly prohlédnout stovky lidí. Vidět byla hotová plavební komora, zatím bez vody, a zcela dokončený jez i rozšířené koryto říčky Radějovky a nový biokoridor.
Nově vybudovaná plavební komora Rohatec – Sudoměřice na Baťově kanálu byla poprvé napuštěna vodou 9. července 2025.
Provizorní hrazení bylo odstraněno a byly zahájeny mokré zkoušky – další velký krok k plnému zprovoznění.
Zároveň se otevřela také stavidla nového biokoridoru, který ožil vodou z Baťova kanálu.
Biokoridor je vegetační pás doprovázený drobným vodním tokem a tůněmi, který zajistí propustnost pro ryby a obojživelníky. Byl vybudován jako kompenzační opatření v rámci splavňování říčky Radějovky.
Plná funkčnost, a především bezpečnost plavební komory, byla prověřena při zkušebním proplavení, které proběhlo pod bedlivým dozorem Státní plavební správa.
Plavební komorou proplula celá řada vzorových plavidel různých typů od kajaků až po větší osobní loď, samozřejmě bez cestujících.
Prověřili jsme tak, že se všechna plavidla mohou v komoře bezpečně vyvázat a neohrozí je žádné nečekané situace.
Zkušební provoz pro veřejnost byl zahájen 19. 9. 2025 a potrvá 4 měsíce. Veřejnost měla možnost se proplavit komorou vždy od pátku do neděle po oba posledni vikendy v září 2025. V plném provozu pak bude komora od nové plavební sezóny. I přes několikatýdenní zdržení, které způsobily loňské podzimní povodně, se podařilo stavbu pro veřejnost zprovoznit ještě před ukončením plavební sezóny 2025.
Plavební komorou se za oba víkendy zkušebního provozu proplavily stovky plavidel.