Čekací stání pro malá plavidla na Vltavě – PK Štěchovice

Čekací stání pro malá plavidla na Vltavě – PK Štěchovice

Praha, Středočeský kraj
- Dolní Vltava
|
84,2 Říční km
V přípravě

Základní informace

Zahájení realizace stavby
28.08.2025
Ukončení realizace stavby
31.05.2026
Zhotovitel
STRABAG Water s.r.o.
Kačírkova 982/4, 158 00 Praha 5
Správce a provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik
Holečkova 8, 150 24 Praha 5
Projektant
PROVOD – inženýrská společnost, s.r.o.
V Podhájí 226/28, 400 01 Ústí nad Labem

Financování

Státní fond dopravní infrastruktury
64,5 mil. Kč bez DPH

Účel projektu

Vybudování čekacích stání pro malá plavidla v hodní a dolní rejdě plavební komory Štěchovice. Zajištění lepších podmínek pro rozvíjející se rekreační plavbu na vodních cestách a zvýšení bezpečí a komfortu pro posádky malých plavidel. Čekací stání jsou určena pro zajištění možnosti krátkodobého vyvázání malých plavidel po dobu čekání na proplavení plavební komorou.

Popis projektu

Čekací stání v horní vodě

Pravý břeh Vltavy nad plavební komorou Štěchovice je velmi strmý, skalnatý a prostor v této oblasti je velmi stísněný. Stání v horní vodě vznikne v horní rejdě plavební komory, podél pravého břehu těsně před vjezdem do komory mezi svislou nábřežní zdí a schody pro vodáky.

Čekací stání v horní vodě bude zřízeno jako podélné stání u plovoucího zařízení.  Tvořit ho bude plovoucí molo rozdělené do 3 sekcí délky 10 m kotvené do betonových bloků. Molo bude přikotveno do bloků pomocí vzpěr a ocelových lan opatřených napínáky. Samotné betonové bloky budou kotveny pomocí mikropilot.

Plovoucí molo bude vybaveno zábradlím výšky 1,1 m a pochozí plochou z ocelového pororoštu.  Přístup na molo je pouze z vody. Nosník bude na podélné straně opatřen odrazným trámcem. Každá sekce mola je podepřena osmi plováky o rozměrech 1,4 x 0,7 m výšky 0,6 m. Výška pochozí plochy nezatíženého mola je 0,5 m nad hladinou.

Molo bude zajištěno pojistným řetězem sloužícím k zachycení lávky v případě selhání systému během neočekávaných extrémních podmínek (např. náraz plovoucího břemena způsobující násobně vyšší zatížení, než na jaké je plovoucí molo navrženo).

Čekací stání v dolní vodě

Stání v dolní vodě bude umístěno také u pravého břehu v úseku mezi ústím drobného pravobřežního přítoku a sjezdem cesty pro přenášení sportovních plavidel.

Čekací stání v dolní vodě bude řešeno jako stání podél železobetonové zdi v délce 30 m, s možnosti přístupu na břeh. Stání je umístěno asi 65 m po proudu od plavební komory. Stání bude opatřeno kamerovým systémem a komunikačním zařízením s plavební komorou.

Stání bude tvořit betonová nábřežní zeď, která bude opatřena tyčovými úvaznými prvky, vzdálenými od sebe 2,5 m a vyvýšenými 0,5 m nad úroveň maximální plavební hladiny.

Délka ocelového prvku vychází z rozsahu kolísání hladin, přičemž je prodloužena o 0,5 m pod úroveň minimální plavební hladiny a 1,2 m nad úroveň maximální hladiny. Na nábřežní zeď bude umístěno celkem 12 ocelových konstrukcí s roztečí 2,5 m.

Dále bude na zdi umístěno 6 ocelových žebříků ve vzájemné vzdálenosti 5 m a ocelové zábradlí výšky 1,1 m se vstupní brankou.

Čekací stání v horní vodě

  • Plovoucí molo s podélným stáním
  • 3 sekce délky 10 m kotvené do betonových bloků
  • Každá sekce mola je podepřena osmi plováky o rozměrech 1,4 × 0,7 m výšky 0,6 m
  • Zábradlí výšky 1,1 m a pochozí plocha z ocelového pororoštu
  • Přístup na molo pouze z lodí na vodě, molo chráněno odrazným trámcem
  • Výška pochozí plochy nezatíženého mola 0,5 m nad hladinou
  • Plavební značení, osvětlení a komunikační zařízení s velínem plavební komory

Čekací stání v dolní vodě

  • Podélné stání u železobetonové nábřežní zdi v délce 30 m
  • 12 úvazných prvků ve vzájemné vzdálenosti 2,5 m s vyvýšením 1,2 m nad maxim. plavební hladinu, uzpůsobených pro rychlé kolísání hladiny, ke kterému zde dochází během špičkového provozu vodní elektrárny
  • Přístup na nábřežní zeď z lodí pomocí 6 ocel. žebříků ve vzájemné vzdálenosti 5 m
  • Zábradlí výšky 1,1 m se vstupní brankou
  • Osvětlení a komunikační zařízení s velínem plavební komory
  • Plavební značení a kamerový systém

Stav projektu

Zahájení projektu
28.08.2025
Dokončení projektu
31.05.2026
0%
100%