Dlouhé roky připravovaný projekt Plavebního stupně Děčín v dubnu postoupil do další fáze, kterou je proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Strategický projekt zajistí lepší splavnost dolního toku Labe v České republice. Také proto se stal jedním z témat debaty s ministrem dopravy Martinem Kupkou, která v neděli 27. dubna proběhla v rámci děčínských Dnů plavby.
Zazněly zde argumenty podporující vznik stavby, která Česku zajistí přístup k Severnímu moři a podpoří ekologickou formu dopravy.
„Projekt plavebního stupně přispěje ke zlepšení plavebních podmínek na řece Labi a rozvoji zejména nákladní vodní dopravy na česko-německém pomezí. Pro přepravu některých typů nákladu navíc nemáme ani adekvátní náhradu. Také proto se jedná se o strategický infrastrukturní projekt. Do budoucna budeme potřebovat, aby byl také právě tento úsek Labe celoročně splavný,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Vnitrozemská vodní doprava patří mezi velmi šetrné formy dopravy. Projekt je nejen ekologicky šetrnou alternativou k silniční dopravě, ale také odlehčí přetížené železnici, čímž přispěje ke snížení nákladů na přepravu. Neoddiskutovatelným benefitem je i vznik vodní elektrárny, která podpoří rozvoj moderní energetické sítě v regionu,“ doplnil za Ředitelství vodních cest ČR jeho ředitel Lubomír Fojtů.
V průběhu posledních 30 let záměr prošel řadou významných změn směrem k větší ekologizaci projektu. Současný návrh, na rozdíl od těch předešlých, minimalizuje zásahy do přirozené povahy toku, a naopak maximalizuje míru rekultivačních opatření, zaměřených na břehy a bezprostřední okolí koryta Labe. Zároveň budou postaveny rybí přechody a biokoridory, které umožní migraci živočichů.
Plavební stupeň je oproti původnímu plánu nižší a zahrnuje pohyblivou jezovou konstrukci, která zajistí stabilní hladinu vody. Jeho součástí bude také vodní elektrárna s kapacitou 47 GWh, která v budoucnu pokryje podstatnou část spotřeby elektrické energie v Děčíně a přispěje k energetické soběstačnosti města.
Ukončení procesu EIA včetně mezinárodního posouzení je naplánováno na rok 2027. Prvním krokem bude termín předložení oznámení EIA Ministerstvu životního prostředí, které je předpokládáno v lednu 2026. Všechna potřebná povolení by měla být zkompletovaná v roce 2031. Samotná realizace pak bude podle plánu zahájena v roce 2032.
Vybraného dodavatele posouzení EIA tvoří konsorcium společnosti PORTOS, advokátní kancelář s.r.o., AZ-GEO, s.r.o. a Ecological Consulting a.s. Zpracování EIA bude spočívat v pěti klíčových etapách. Těmi jsou Přípravné práce, Oznámení záměru, Dokumentace záměru, Posouzení záměru a Biologické průzkumy.