V samém centru Nymburka jsme zprovoznili veřejné přístaviště pro rekreační lodě. Nové plovoucí molo pro 14 plavidel dnes otevřel ministr dopravy Martin Kupka s ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů a místostarostou města Nymburka Zdeňkem Vocáskem. Moderní plovoucí molo v přístavu přímo před hradbami otevře město rekreační plavbě a přispěje k rozvoji vodní turistiky na Labi.
„Nymburské molo je druhým veřejným přístavištěm, které se letos pro turisty na Labi otevírá. Rozvoj rekreační plavby na labské vodní cestě i v celé České republice je naší dlouhodobou prioritou. Vytvářením moderní infrastruktury, jako jsou veřejná přístaviště, zpřístupňujeme řeky širší veřejnosti a podporujeme šetrnou formu turistiky, která přináší prospěch nejen vodním turistům, ale i městům a obcím na březích našich řek,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „V příštím týdnu otevřeme ještě veřejné přístaviště v Kolíně,“ dodává.
„Naším cílem je vytvořit na českých vodních cestách síť kvalitních a dostupných přístavišť, která umožní bezpečné a komfortní zastavení rekreačních plavidel v atraktivních lokalitách. Každé nové přístaviště přispívá k větší atraktivitě vodní turistiky a podporuje její udržitelný rozvoj,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest, které je investorem a provozovatelem přístaviště. „Poprvé ve své historii bude přístav v Nymburce vybaven pro přistávání malých rekreačních lodí. Přístavní bazén zde vznikl v letech 1914-1919 během stavby jezu a byl dokonce vybaven železniční vlečkou. Před stavbou jezu místem dnešního přístavu dokonce přímo protékalo Labe, než byly jeho vody svedeny na nový pohyblivý jez.“
Veřejná přístaviště slouží turistům zdarma. V Nymburce je možné stát s lodí po dobu 48 hodin a za poplatek uhrazený pomocí čipové Přístavní karty, kterou získají od Ředitelství vodních cest ČR, doplnit pitnou vodu nebo čerpat elektřinu.
Přístaviště je umístěno přímo v ochranném přístavním bazénu a je konstruováno jako plovoucí. Díky tomu bude i za vyšších vodních stavů sloužit pro bezpečné vyvázání plavidel. Je složeno z plovoucích pontonů s dřevěnou palubou, které jsou pomocí speciálních rozpěr upevněné ke břehu tak, aby se mohly pohybovat nahoru a dolů v závislosti na kolísání hladiny řeky. Plovoucí molo má délku necelých 64 m, šířku 2,5 m a se břehem je propojeno bezbariérovou lávkou. K hlavnímu molu je připevněno 7 šikmých výložníků, které umožní vyvázání 14 malých plavidel maximální délky 20 m. Odběr vody a elektřiny do plavidel je zajištěn pomocí čtyř odběrných sloupků. Přístaviště osobních lodí bylo rovněž vybaveno přípojkou pitné vody pro plnění lodních tanků.
Zároveň s výstavbou přístaviště proběhly také práce na přilehlých komunikacích, jejichž investorem bylo město Nymburk. Před přístavištěm osobní lodní dopravy byla vybudována rozšířená zpevněná plocha se stojany na kola, kde mohou turisté bezpečně vyčkat na připlutí lodní linky.
„Rekonstrukce korza Na Přístavě představuje důležitý krok v dalším rozvoji nábřeží Labe a jeho využití pro obyvatele i návštěvníky města. Nový povrch v celé délce trasy, doplněný o obnovu mobiliáře, přispívá nejen ke komfortu, ale i bezpečnosti pohybu v této lokalitě. Velký důraz jsme kladli také na zajištění zázemí – přívod kanalizace ke Staré rybárně je důležitým předpokladem pro vybudování veřejných toalet, které zde dlouhodobě chyběly. Rozptylová plocha před přístavištěm u Šafaříkova mlýna navíc reaguje na rostoucí turistický ruch a přispívá ke zvýšení bezpečnosti cyklistů i pěších. Věřím, že tato investice, plně hrazená z rozpočtu města, posílí význam této části nábřeží jako atraktivního a funkčního veřejného prostoru,“ uvedl starosta Tomáš Mach.
„Jsme rádi, že jsme se mohli podílet na realizaci přístaviště v tak výjimečném prostoru, jako je historické centrum Nymburka. Stavba probíhala v úzké koordinaci s městem, což nám umožnilo bez větších komplikací zrekonstruovat i přilehlé komunikace. Výsledkem je funkční celek, který bude sloužit nejen rekreačním plavcům, ale i všem obyvatelům a návštěvníkům města,“ říká Jindřich Tautrman, jednatel společnosti STRABAG Water s.r.o., která je zhotovitelem stavby.
Náklady na stavbu přístaviště realizovanou Ředitelstvím vodních cest ČR ve výši 33 mil. Kč bez DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Stavební náklady na rekonstrukci korza ve výši 10 mil. Kč bez DPH financovalo Město Nymburk.