Stavbu nové plavební komory Rohatec - Sudoměřice a přilehlého jezu na Baťově kanálu si dnes v rámci dne otevřené stavby přišly prohlédnout stovky lidí. Plavební komoru, koryto Radějovky i zaústění do Moravy nyní čekají dokončovací práce, aby bylo možné na podzim zahájit zkušební provoz. Stavební práce na prodloužení splavnosti Baťova kanálu o 7 km do Hodonína probíhají na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září roku 2023.
„Návštěvníci si dnes mohli naposledy prohlédnout vypuštěnou a zcela suchou plavební komoru v podobě, v jaké ji už neuvidí. Na komoře nyní probíhá dokončován montáží a konfigurace technologií a ovládacích prvků. Po dokončení funkčních zkoušek bude možné komoru poprvé zaplavit,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel investora Ředitelství vodních cest ČR a dodává: „Jsme rádi, že jsme mohli zájemcům ukázat také nový pohyblivý jez a že mohli obdivovat upravené, prohloubené a rozšířené koryto Radějovky se dvěma novými hospodářskými mosty. Zatím se však stále intenzivně pracuje na zaústění koryta do řeky Moravy, které bylo na podzim loňského roku poškozeno povodní. Po dokončení těchto prací a vyřízení všech formalit bude koncem září možné proplavit i první loď. Do pravidelného provozu bude komora spuštěna od počátku plavební sezony 2026. Ještě letos bychom chtěli zahájit stavbu rozšíření kapacity stávajícího přístaviště v Hodoníně.“
Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu má užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, tedy obdobně jako ostatní komory Baťova kanálu. Překonává spád 2,70 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bylo v délce 800 m prohloubeno a rozšířeno na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba tak probíhá na území obou států. Přebudovány byly i dva původní mosty pro zemědělskou techniku, pod kterými by lodě kvůli jejich výšce neprojely. Nedílnou součástí stavby jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Biokoridor je nyní kompletně hotov a připraven, aby do něho mohla být napuštěna voda. Po dokončení se tak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří jeho biodiverzita. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat původní ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dosavadní migrační neprostupnost říčky.
Zhotovitelem stavby je SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, tvořená vedoucím společníkem firmou SWIETELSKY stavební s.r.o., odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA, a druhým společníkem Metrostav DIZ s.r.o..
Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 mil. Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 mil Kč bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 mil. Kč bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Předpokládané ukončení stavby je plánováno na listopad roku 2025.