Plavební komora Hořín je nově vybavena také čekacím stáním pro malá plavidla

Hořín

30. 04. 2025

Malá plavidla čekající na proplavení u hořínských plavebních komor u Mělníka se ode dneška mohou pohodlně a bezpečně vyvázat k nově vybudovanému čekacímu stání. To bylo postaveno jak v horní, tak v dolní rejdě zdymadla a doplnilo tak stávající čekací stání pro velké lodě. Od začátku května bude zároveň obnovena plavba na celé vltavské vodní cestě od Prahy, takže nová čekací stání jsou vítaným zlepšením podmínek pro nadcházející sezónu rekreační plavby.

„Hořínským zdymadlem proplouvají jak velké nákladní lodě, tak čím dál častěji i ty rekreační. Hořínské plavební komory byly pro čekání na proplavení doposud vybaveny jen masivními dalbami pro velké lodě, ke kterým se ale malé lodě mohly vyvázat jen velmi komplikovaně. Část velkých daleb proto byla upravena a doplněna subtilnějšími dalbami v menších rozestupech, což umožní bezpečné vyvazování i malým plavidlům,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR a doplňuje: „V příštím týdnu zprovozníme také čekací stání u plavební komory Dolánky a v nejbližší době zahájíme stavby stání na dalších zdymadlech v Miřejovicích, Modřanech a Štěchovicích.“

 

Stavba čekacích stání na Hoříně je součástí komplexního projektu zlepšení podmínek pro rozvíjející se rekreační plavbu na českých vodních cestách. Možnost pohodlného vyvázání při čekání na proplavení má velký vliv i na bezpečnost plavebního provozu.

 

„Ke stavbě čekacího stání v horní rejdě jsme využili pravidelnou odstávku a vypuštění plavebního kanálu. To nám zjednodušilo část prací. Provoz na břehu však nebyl příliš ovlivněn ani v dolní rejdě, kde se práce prováděly většinou z plovoucího pracovního pontonu,“ říká Daniel Boďa, vedoucí projektu zhotovitele, společnosti Metrostav DIZ.

 

Čekací stání v horní i dolní vodě jsou tvořena řadou vždy devíti ocelových daleb, které jsou od sebe vzdáleny 2,5 m. Dalby byly instalovány vždy na vzdálenějších krajích původních čekacích stání pro velká plavidla, aby bylo minimalizováno riziko kolize velkých a malých lodí.  Na každé z daleb jsou umístěny úvazné prvky pro malá plavidla a vzájemně je propojuje ocelová lávka délky 20 m a šířky 1,53 m se zábradlím. Přístup na lávku je možný pouze z lodí pomocí 4 žebříků, které jsou ve vzájemné vzdálenosti 5 m. Čekací stání tak nejsou propojena se břehem a nejsou určena pro nástup a výstup osob z lodí.  

 

Na obou čekacích stáních je umístěno komunikační zařízení pro kontakt s velínem plavební komory a plavební značení.

 

Stavební náklady ve výši 37,4 mil. Kč vč. DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem byla společnost Metrostav DIZ.

Zpět