Nová čekací stání pro malá plavidla u plavební komory Dolánky na Vltavě jsou v provozu

Dolánky

12. 05. 2025

Na zdymadle Dolánky na Vltavě se od tohoto týdne mohou během čekání na proplavení rekreační lodě bezpečně a pohodlně vyvázat ke břehu. Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do provozu nově vybudovaná čekací stání v horní a dolní rejdě plavební komory, kde doposud žádné dalby určené pro vyvázání malých plavidel.

„Po dokončení celého projektu, v rámci kterého vylepšujeme podmínky pro rekreační plavbu na Vltavě, budou postupně všechny vltavské plavební komory vybaveny samostatnými čekacími stáními uzpůsobenými pro malé lodě. Ta totiž na celé řadě plavebních komor doposud chyběla. V tuto chvíli jsou dokončena čekací stání u plavebních komor Vrané nad Vltavou, Roztoky a Hořín a další budou v letošním roce vybudována u komor Miřejovice, Štěchovice a Modřany,“  říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Plavební komora Dolánky se nachází severně od Prahy u pravého břehu Vltavy v krátkém plavebním kanálu a překonává spád Vltavy 4,4 m, který je udržován zdymadlem Dolany. Pohyblivý jez nacházející se kousek proti proudu řeky, byl dokončen v roce 1901 při systematické výstavbě soustavy zdymadel pro zajištění trvalé splavnosti řeky nezávislé na aktuálním průtoku v řece a v 80. letech byl společně s plavební komorou kompletně zrekonstruován.

„Stavba probíhala téměř celá z vody a neměla tak výrazný vliv na okolní život. K vrtání pilot pro dalby i k provádění dalších prací byl využíván pomocný ponton plující po vodě,“ říká Filip Pekárek, stavbyvedoucí SMP Vodohospodářské stavby, a.s, které byly zhotovitelem stavby.

Čekací stání v horní i dolní vodě jsou tvořena řadou devíti ocelových daleb, které jsou od sebe vzdáleny 2,5 m. Dalby jsou vybaveny úvaznými prvky pro lodě a vzájemně je propojuje ocelová lávka délky 20 m a šířky 1,5 m se zábradlím. Přístup na lávku je pouze z lodí pomocí 4 žebříků ve vzájemné vzdálenosti 5 m. Čekací stání tak nejsou spojena se břehem a nejsou určena pro nástup a výstup osob z lodí. Obě čekací stání jsou vybavena také osvětlením,  zařízením pro komunikaci s velínem plavební komory a plavebním značením.

Stavební náklady ve výši 50,8 mil. Kč vč. DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem byla společnost SMP Vodohospodářské stavby, a.s., člen Skupiny VINCI Construction CS.

 

Zpět