Ředitelství vodních cest ČR zahájilo stavební práce na nových krytých garážových stáních a rozšíření kapacity stávajícího stání pro služební plavidla poříčního oddělení Policie ČR v Brné. Prvním krokem je bourání starých betonových konstrukcí původního stání.
„Stejně jako pro poříční oddělení v Praze a Nymburce, budeme nyní modernizovat stání pro služební plavidla Policie ČR také v Ústí nad Labem. Původní stání bude rozšířeno a doplněno o nové plovoucí garáže. Ty poskytnou lodím nejen ochranu proti povětrnostním vlivům, ale umožní i jejich údržbu za každého počasí,“ popisuje Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC ČR.
Svou základnu má ústecké poříční oddělení ve zdrži Masarykova zdymadla v městské části Brná. Nové garáže rozšíří kapacitu dosavadního stání, zvýší bezpečnost při vyvazování i při manipulaci s plavidly. Stání bude umožňovat vyzvednutí plavidla do servisní polohy a zabezpečí celoroční ochranu plavidel. Lodě bude možné vyvázat také vně krytého stání plovoucích garáží.
„Význam poříčních oddělení Policie ČR stoupá zejména v letních měsících, kdy se kolem vody i na ní pohybuje více lidí. Díky služebním plavidlům může policie zajišťovat efektivně dozor nad bezpečností nejen v příbřežních oblastech, ale i na vodě. K tomu však potřebuje odpovídající zázemí,“ říká plk. Mgr. Zbyněk Dvořák, ředitel Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje a doplňuje: „Budování moderních a funkčních podmínek pro výkon služby policistů poříčních oddělení je správným krokem pro zvyšování pocitu bezpečí všech účastníků plavebního provozu i rekreantů na vodních plochách v Ústeckém kraji. Na Střekovské zdrži, kde je dislokováno poříční oddělení Brná, má provozní zázemí mnoho sportovních klubů vodáků, jachtařů a vodních motoristů, kteří na této části vodního toku provozují své sportovní aktivity. Z těchto činností vyplývá i nutnost intenzivnějšího plavebního dozoru. Nová stání pro služební plavidla budou plnit funkci ochranného stání při zvýšených průtocích i povodňových stavech. Vybudování shozu pro služební plavidla a jeřábu pro vytažení plavidel, zvýší operativní možnosti Policie ČR při krizových situacích, kdy je nutné plavidla bezpečně vymístit z vodního toku. Proto Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje velmi oceňuje a vítá snahu Ředitelství vodních cest o smysluplné investice do modernizace a rozšiřování plovoucích zařízení na vodním toku Labe k zajištění vyšší bezpečnosti plavecké veřejnosti.“
Stání pro služební plavidla budou tvořit dvě kryté garáže. Každá z garáží pojme dvě plavidla určená pro dozorovou činnost a zásahy policie na Labi. Každé místo pro vyvázání lodě je široké 4 m a dlouhé 10,8 m. Kryté stání tvořené mohutnými železobetonovými plováky vyplněnými polystyrenem a ocelovou konstrukcí s plechovým opláštěním zajistí pohodlný přístup k plavidlům za každého počasí. Kolem celého obvodu stání bude instalován vnější ochoz šíře min. 0,9 m, který umožňuje průchod osob.
Jedno stání bude navíc vybaveno zdvihacím zařízením, které umožní vyzvednout plavidlo o největší hmotnosti 10 tun minimálně půl metru nad hladinu pro pravidelnou kontrolu trupu, pohonné části a údržbu. Plovoucí zařízení bude obsahovat lože stavitelné podle tvaru trupu, na které bude možné vyzdvižené plavidlo usadit.
Vlastní garáže budou kotveny do betonových břehových bloků pomocí pohyblivých ramenátů s klouby, které bude možné manuálně odpojit. Kloubové upevnění umožní pohyb krytého stání v závislosti na výšce hladiny Labe.
„Stavbu zahajujeme demolicí stávajícího břehového betonového mola, po které bude od 1. května následovat uzavírka přilehlé komunikace a výstavba betonových bloků pro ukotvení ramenátů. Vlastní garáže jsou vyráběny v dílnách mimo Brnou, odkud budou přepraveny do přístavu Vaňov. Tam budou již na vodě zkompletovány a po Labi přeplaveny na cílové místo,“ říká Daniel Boďa, stavbyvedoucí společnosti Metrostav DIZ s.r.o.
Náklady na realizaci dosáhnou výše 36,7 mil. Kč bez DPH a financuje je Státní fond dopravní infrastruktury. Stavbu realizuje společnost Metrostav DIZ s.r.o.