Sny o prodloužení vodní cesty do Hodonína se stávají realitou. Nová plavební komora Rohatec - Sudoměřice bude dokončena na podzim letošního roku a první lodě by měly doplout do Hodonína nejpozději na začátku plavební sezóny 2026. Na inspekční cestě se o tom přesvědčili ministr dopravy Martin Kupka spolu s ministrem zemědělství Markem Výborným. Během návštěvy podél kanálu si oba ministři prohlédli též rozšiřovaná přístavní mola ve Veselí nad Moravou, kde bude největší rekreační přístav pro lodě v Česku s kapacitou pro 80 lodí.
„Rekreační plavba u nás získává na stále větší oblibě a troufám si říci, že je to i díky investicím, které do infrastruktury pro tento typ plavby vynakládáme. Jen v letošním roce je to rekordních 600 milionů. Baťův kanál je v rámci rekreační plavby unikátní v tom, že zde stavíme nejen nová přístaviště a další zázemí, ale také prodlužujeme plavební dráhu do dalších, turisticky atraktivních míst, jako je právě Hodonín. Další na řadě je Kroměříž, historická perla Moravy. Za dva roky chceme začít práce na nové plavební komoře u jezu Bělov, která splavnost Baťova kanálu prodlouží až do Kroměříže. Pokud vše půjde dobře, stavbu přístaviště v Kroměříži zahájíme ještě letos a napřesrok pak v Kvasicích.“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Plavební komora Rohatec - Sudoměřice je stavebně téměř dokončena, nyní probíhá osazování technologií, hydraulických systémů a ovládacích prvků. Po jejich dokončení budou na řadě funkční zkoušky a první zaplavení komory by mělo proběhnout začátkem června,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel investora Ředitelství vodních cest ČR. „Nově vybudovaný pohyblivý jez už dnes zcela plní svou funkci a umožňuje bezpečnou plavbu během sezóny od Petrova až po přístaviště Skalica na Slovensku, kde dnes vodní cesta končí. Stavbu plavební komory čeká ale ještě celá řada úkonů předtím, než bude moci být proplavena i první loď. Ta by mohla celým úsekem proplout z Baťova kanálu až do Hodonína v druhé polovině září. Termín spuštění ověřovacího provozu je ovlivněn především pracemi na zaústění do řeky Moravy, které bylo na podzim loňského roku poškozeno povodní a škody se musí napravit. Pro veřejnost bude komora do pravidelného provozu spuštěna od počátku plavební sezony 2026, kdy délka souvisle splavného Baťova kanálu naroste z dnešních 53 km o dalších nově napojených 7 km. V této souvislosti dojde i ke zvýšení kapacity stávajících přístavišť ve zdrži jezu Hodonín, jejíž stavbu letos plánujeme zahájit.“
„Vodní cesta se prodlužuje a jednou z hlavních činností našeho Povodí Moravy je udržovat její bezpečný a provozuschopný stav a zajišťovat provozní funkce všech zařízení, která plavebnímu provozu slouží. Staví se nové a rozšiřují stávající přístavy a přístaviště, zázemí pro turisty. Zkrátka děláme vše pro to, aby infrastruktura Baťova kanálu byla v takové kvalitě a na takové úrovni, abychom i nadále mohli provozovat tento skvělý turistický cíl," uvádí ministr zemědělství Marek Výborný.
Rozšíření rekreačního přístavu ve Veselí nad Moravou bylo zahájeno před dvěma měsíci. Před spuštěním plavební sezóny byla provedena většina zemních prací, nyní je kompletně dokončena štětová stěna pevného přístavního mola a částečně je odtěžen břeh, oddělující vody určené pro provoz lodí ve stávajícím přístavu od staveniště. Plavební provoz stávajícího přístavu tak nebude v sezóně narušen, dokonce se zvětšila vodní plocha přístavního bazénu. Aby nebyl omezen ani pohyb osob v okolí staveniště, byla za prostor budoucího rozšíření přístavu směrem k vinařství přeložena původní cesta vedoucí kolem přístavního bazénu. V okolí stavebního oplocení je ale přesto potřeba se pohybovat se zvýšenou opatrností.