Ministr dopravy Martin Kupka spolu s ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů a starostou města Roudnice nad Labem Františkem Padělkem dnes oficiálně spustili ověřovací provoz nové čerpací stanice pro lodě přímo na břehu Labe. Servisní centrum vzniklo v těsné blízkosti přístaviště pro malá plavidla. Kromě služeb tankování pohonných hmot a odevzdání odpadu, které jsou od dnešního dne plavidlům k dispozici, od konce července tohoto roku nabídne servisní centrum také odčerpání odpadních a nádních vod a doplnění pitné vody.
„Rozvoj vodní dopravy je spojen nejen se zajištěním splavnosti řek či dostatečně husté síti přístavišť, ale i s kvalitní podpůrnou infrastrukturou pro její každodenní provoz. Servisní centrum v Roudnici nad Labem je prvním důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti a komfortu zásobování malých i velkých lodí. Věřím, že podobných zařízení bude na našich vodních cestách dále přibývat, ještě letos by měla obdobné služby plnit i nová servisní loď v Praze,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.
„Jsme rádi, že se dnes povedlo spustit ověřovací provoz tohoto prvního komplexního servisního centra na Labi. Stavba se ve svém průběhu potýkala s různými komplikacemi, které její dokončení zpozdily téměř o jeden a půl roku. Dnes ale nastal ten dlouho očekávaný okamžik, kdy mohou vůdci plavidel natankovat přímo do svých lodí bez nutnosti používat kanystry. Zatím je možné tankovat běžný benzín a naftu. Tankování nafty bez spotřební daně pro lodě sloužící k podnikání bude spuštěno až po schválení celním úřadem během léta,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.
„Pro Roudnici nad Labem je vybudování servisního centra významným přínosem. Již dnes se v okolí pohybuje mnoho plavidel, zejména rekreačních, a těší nás, že toto nové zázemí přispěje k ochraně životního prostředí díky ekologickému nakládání s odpady z plavidel i tankování pohonných hmot pomocí čerpacích pistolí. Věřím, že nové centrum přispěje k dalšímu rozvoji turistického potenciálu našeho města,“ říká František Padělek, starosta Roudnice nad Labem.
Servisní centrum v Roudnici umožňuje lodím bezpečně a pohodlně tankovat pohonné hmoty v podobě nafty a benzínu, odevzdávat tříděný odpad, nakupovat drobný spotřební materiál k provozu plavidel a v průběhu léta bude zprovozněno také doplňování nádrží plavidel pitnou vodou a odčerpávání odpadních a nádních vod k následné likvidaci. Během zásobování může být plavidlo připojeno na břehovou přípojku elektrické energie. Ověřovací provoz slouží k ověření správného fungování všech prvků čerpací stanice a servisního zázemí. Ukončen by měl být během několika měsíců.
Servisní centrum je rozděleno do dvou provozních celků – servisního stání na břehu a provozního zázemí. Servisní stání, které je tvořeno pevným molem a dalbami, je situováno přímo u vody. Slouží k přistávání plavidel a přímému čerpání pohonných hmot do lodních nádrží pomocí čerpacích pistolí. Není tak nutná složitá manipulace s kanystry, kdy hrozí riziko znečištění vodního toku. Na servisním stání bude také možné hadicemi přímo z plavidel odčerpat odpadní a nádní (s možným znečištěním ropnými látkami) vody do zázemí servisního centra. Běžné odpadní vody bude odvádět městská kanalizace, vody znečištěné ropnými látkami budou shromažďovány v nádrži a odváženy autem k ekologické likvidaci. Zároveň bude možné na mole pomocí hadice doplnit pitnou vodu.
Vlastní molo je uzpůsobeno tak, aby bezpečně odolalo průchodu velkých vod, které pravidelně břeh zaplavují. Provozní zázemí servisního centra s nádržemi je pak umístěno až nad úrovní ohroženou povodněmi. Pokud bude chtít plavidlo tankovat pohonné hmoty či vodu, nebo naopak odpadní vody odčerpávat, posádka si na ovládacích stojanech u provozní budovy navolí požadovanou službu, provede bezhotovostní úhradu a následně z příslušné čerpací pistole umístěné na servisním stání na mole čerpá příslušné hmoty přímo do nebo z plavidla. V rámci technologického zázemí jsou umístěny i kontejnery k odběru komunálního a tříděného odpadu.
„Stavba se ukázala být složitější, než se původně očekávalo. Havarijní stav opěrné zdi pod provozním zázemím a vedlejším objektem jsme odhalili až v průběhu výstavby. Dvakrát stavbu zkomplikovaly i povodně, které Labem v uplynulých letech prošly. Jsme rádi, že je stavba dokončena a může začít sloužit plavidlům,“ říká Jindřich Tautrman, ředitel oblasti VHS společnosti STRABAG Rail, a.s., která stavbu realizovala.
Stavební náklady ve výši 120 mil. Kč bez DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury.